زندگی مشترک 20 +

بسمه تعالی
باسلام
هدف از درج مطالب ذیل پیشگیری از فحشا ودلالت به راه های حلال میباشد .

آسیب‌ها - شفا آنلاین نوشت:متخصص علوم رفتاری با اشاره به این که میان غرایز بشری غریزه جنسی وجه مشترک تمام انسان هاست گفت: تکذیب این این امر دردی را دوا نمی کند و در صورت عدم ساماندهی غرایز جنسی جوانان،آسیب های جدی در انتظار جامعه است.
دکتر مجید ابهری  ضمن اعلام این مطلب، ازدواج را بهترین و منطقی ترین روش برای کنترل غریزه جنسی دانست و افزود: بهره وری غیر منطقی از این غریزه نه تنها موجب بروز انواع جنایات در هر جامعه می شود بلکه به دنبال آن هنجارها،رفتارهای سالم و منطقی نیزبه شدت دچار آسیب می شوند.
وی ادامه داد: در جامعه ایرانی از آنجا که خودفروشی به دلیل چهارچوب های اخلاقی و معیارهای ارزشی جرم محسوب می شود بنابراین 70درصد از مردان غرایز جنسی خود را با ازدواج و براساس روابط مشروع- منطقی و قانونی به اجرا می رسانند.
به گفته دکتر ابهری از آنجا که هنوز در جامعه ما مدیریت غریزه جنسی و راه های برخورد منطقی با آن به جوانان اعلام و ارائه نشده،گاهی در اخبارشاهد جنایت و قتل در رابطه با خشونت و تجاوزهای جنسی هستیم که علت اصلی آن ریشه در ضعف مدیریت غریزه جنسی دارد.
وی با بیان این که دولت،نهادهای مربوطه و همچنین خانواده ها باید زمینه ازدواج را برای جوانان فراهم کنند در عین حال گفت: زمانی که یک جوان با مانکن های زنده روبه رو می شود چگونه غرایز جنسی خود را کنترل کند؟
آسیب شناس اجتماعی ازدواج موقت را یکی از روش های کنترل غریزه جنسی در جامعه دانست و تصریح کرد: به دور از نگاه فمینیستی، ازدواج موقت به دلیل شرایط روحی و روانی پاک ،بهترین راهکار است.
وی درعین حال که ازدواج موقت را برای افراد مجرد توصیه کرد نه متأهل ها اظهار کرد: این ازدواج برای جوانان و مردانی که به دلایل منطقی و عقلی مشکلات روابط زناشویی دارند توصیه می شود نه برای مردان متأهلی که هیچ گونه مشکلی در زمینه مسائل زناشویی ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: متأسفانه از آنجا که 65تا70درصد از مراجعان به زنان خیابانی مردان متأهل هستند با این حال بسیاری از بانوان وحشت دارند که شوهرانشان سمت ازدواج موقت کشیده شوند.
وی ادامه داد:بنابراین برای جلوگیری از کاهش حضور زنان خیابانی،دختران فراری،افزایش فرزندان نامشروع وهمچنین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های خطرناک نظیر ایدز و هپاتیت نهادهای متولی هرچه زودتر باید برای سامان دهی غریزه جنسی به خصوص برای جوانان تمهیداتی بیاندیشند.
دکتر ابهری  هشدار داد: در شرایط حاضر که شبکه های ماهواره ای بدون هیچ گونه سانسوری روابط جنسی را به طور عریان و وحشیانه به تصویر می کشند اگر این مدیریت به دست فراموشی سپرده شود و یا به همایش،سخنرانی،مقاله و جلسه ها واگذار وختم شود باید منتظر آسیب های اجتماعی روز افزون و ناهنجاری های اخلاقی فراوان تری باشیم.

لذت همزمان در رابطه جنسی همسران

این تصور که رسیدن همزمان زن و مرد به لذت جنسی خوب است، تصوری کاملاً اشتباه است. سوءتعبیرهای بسیاری درمورد موضوع ارگاسم همزمان وجود دارد.

این تصور که رسیدن همزمان زن و مرد به لذت جنسی خوب است، تصوری کاملاً اشتباه است. سوءتعبیرهای بسیاری درمورد موضوع ارگاسم همزمان وجود دارد.

لذت جنسی همزمان به حالتی گفته می‌شود که زن و مرد در یک زمان به ارگاسم و اوج لذت جنسی می‌رسند. بدیهی است که افراد زیادی، مخصوصاً خانم‌های جوان، ممکن است تصور کنند که زن و مرد در هر معاشقه، باید در یک زمان به لذت جنسی برسند. اما در زندگی واقعی، این حقیقت ندارد. این تصور که لذت همزمان قانون رابطه جنسی است فقط یک تصور نادرست است که طی چند صد سال گذشته توسط رمان‌های عاشقانه و فیلم‌های پورنو متداول شده است. حتی امروز، افراد زیادی اعتقاد دارند که زوج‌ها در یک زمان به اوج لذت جنسی می‌رسند.

نتیجه همه این سوءتعبیرها شکایت‌های اینچنینی خانم‌ها و دختران جوان است، «فکر می‌کنم من مشکلی دارم چون همزمان با شوهرم به لذت جنسی نمی‌رسم. شوهرم هم خیلی از این مسئله ناراحت است…».

واقعیت‌های پزشکی

حقیقت این است که با اینکه لذت همزمان خیلی خوب است اما رسیدن به آن بسیار دشوار است، مخصوصاً وقتی جوان هستید. دستیابی به آن در روابط بسیارعاشقانه و نزدیکی که دو نفر سال‌ها در کنار هم بوده‌اند و واکنش‌های جنسی هم را خوب می‌شناسند، آسان‌تر است. اوج‌ لذت جنسی هماهنگ در روابط کوتاه مدت یا یک شبه معمولاً اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه هر دو طرف در تحریک جنسی بسیار ماهر باشند. همچنین اگر مرد کنترل خوبی بر انزال خود داشته باشد هم می‌تواند راحت‌تر باشد، که البته این مهارت در بین پسران جوان کمتر دیده می‌شود.
اما چرا لذت جنسی همزمان اینقدر دشوار است؟ این مسئله دو علت دارد.

مشکل زن برای رسیدن به لذت در رابطه‌جنسی

تا دهه شصت میلادی، متخصصین کمی قادر به درک آن بودند. یک تصور عمومی وجود داشت که همه زنانی که فعالیت جنسی دارند باید بتوانند صرفنظر از پیش‌نوازی، در نتیجه رابطه‌جنسی به ارگاسم برسند، اما در اواخر دهه شصت، دو خواننده یک مجله بریتانیایی مخصوص زنان نشان دادند که بیشتر زنان نمی‌توانند فقط از طریق رابطه‌جنسی به تنهایی به اوج لذت برسند.

این یافته ها تقریباَ توسط حرفه پزشکی نادیده گرفته شد. اما در سال ۱۹۷۶، یک محقق روابط‌جنسی در امریکا تحقیقی انجام داد که دقیقاً نتیجه‌ای مشابه را نشان می‌داد. جالب است که یافته‌های او دشمنی عجیبی در ایالات متحده ایجاد کرد؛ تاجایی که آن محقق بالاخره تصمیم به ترک امریکا گرفت!
حال اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، برای زن دست یافتن به لذت همزمان با مرد بسیار دشوار است، مخصوصاً اگر قادر به رسیدن به اوج لذت با رابطه‌جنسی به تنهایی نباشند.

مشکل زمانبندی اوج‌ لذت در مردان

حتی اگر زنی بتواند با رابطه‌جنسی  به تنهایی به اوج لذت برسد، این سوال پیش می‌آید که آیا مرد می‌تواند زمان انزال خود را با زمان لذت همسرش هماهنگ کند؟ متاسفانه، مردان جوان‌تر به هیچ عنوان قادر به زمان‌بندی اوج لذت خود نیستند، بویژه اگر دچار مشکل انزال زودرس باشند. علاوه بر این، خیلی از مردها هم اصلاً دوست ندارند برای انزال خود زمان تعیین کنند!

چطور به لذت همزمان برسید

برای بسیاری از زوج‌ها لذت جنسی همزمان اتفاق نمی‌افتد، حداقل به صورت مرتب. خیلی از آنها این مسئله را می‌پذیرند و اگر هر دو آنها از این مسئله راضی باشند، خوب این خیلی خوب است.اما اگر واقعاً دوست دارید که اوج لذتتان همزمان اتفاق بیفتد، باید بگوییم که امکان‌پذیر است.

نکات زیر می‌تواند در این زمینه کمکتان کند:

۱. زن باید مطمئن شود که قادر به لذت بردن از طریق رابطه‌جنسی هست.
اگر برای مدتی روی آن کار کرده‌اید، همیشه رابطه‌ای عاشقانه و صمیمی با هم دارید، و محیط معاشقه‌تان آرام و به دور از استرس است، این کار آنقدرها هم سخت نخواهد بود.
۲. از مزایای لذت جنسی چندگانه بهره ببرید.
اگر زن یاد گرفته باشد چطور به چند اوج یا ارگاسم برسد، همزمانی آسان‌تر خواهد شد. چرا؟ زیرا مرد «هدف»‌های بیشتری خواهد داشت. به عبارت دیگر، اگر مرد در مرتبه اولی که زن می‌خواهد به لذت برسد قادر به انزال نبود، می‌تواند در مرتبه دوم، سوم و یا چهارم زن، انزال داشته باشد. البته توانایی رسیدن به لذتهای چندگانه در زنان جوان چندان متداول نیست. اما با بالا رفتن سن، زنان این مهارت را یاد می‌گیرند. به همین دلیل است که برای زوج‌هایی که سال‌های زیاد در کنار هم بوده‌اند، رسیدن به لذت همزمان بسیار ساده‌تر خواهد بود.

۳. مطمئن شوید که مرد بتواند زمان‌بندی لذت خود را یاد بگیرد.
البته این ممکن است سالها طول بکشد. اما با بالاتر رفتن سن، تمایل آقایان برای یاد گرفتن این مهارت بیشتر می‌شود. مردان ۵۰-۴۰ ساله زیادی هستند که می‌توانند ساعت‌ها به عشق‌بازی بپردازند و بعد زمانی که زن آماده است، انزال داشته باشند.

آخر اینکه...
لذتهای همزمان خیلی، مخصوصاً بین جوانان، متداول نیست. به همین دلیل اصلاً نیازی نیست که آن را خیلی سخت بگیرید. اما اگر شما و همسرتان واقعاً اصرار به لذت بردن از لذت همزمان دارید، این کار امکان‌پذیر است اما نیاز به تمرین زیاد و یک تصمیم قاطع دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

در روابط اجتماعی آنچه که باعث تداوم و بقای صمیمیت می گردد رفتارها و اعمال زن و مرد نسبت به هم است. در این میان نقش یک زن می تواند در ایجاد فضایی دلپذیر و جذاب بسیار مهم و قابل توجه باشد، اگر چه ازدواج آسان نیست اما استمرار و تداوم آن بسیار مشکل تر و سخت تر است:

۱- در نظر داشته باشید مردها طوری با شما رفتار می کنند که خودتان به آنها اجازه می دهید، سعی کنید، تماس های مکرر با همسر خود را فراموش کنید، همیشه در دسترس بودن خانم ها خوب نیست.

۲- بسیاری از زنان فکر می کنند که برای اینکه مردی عاشقشان شود باید مانند یک سوپرمدل باشند. اما واقعا اینگونه نیست اگر چه به زیبایی بهای بسیاری می دهند اما اصلا آن چیزی نیست که زنان انتظارش را دارند. مردان انتظار ندارند که زنان شان مانند زنان و مانکن های مجلات باشند.

۳- یکی از خصایص بارزی که می تواند احساس رضایتمندی را در کانون خانواده حاکم کند، قناعت است تلاش کنید قانع و راضی باشید.

۴- مردها معتقدند: خانم ها زیاد حرف می زنند یا بسیار غرغر می کنند، پس ثابت کنید اینگونه نیست. مردان از این خصیصه خوششان نمی‌آید، سنجیده و بجا سخن بگوید و غر نزنید، تلاش کنید چیزی هایی که برای همسرتان تعریف می کنید تکراری نباشد…

۵- اگر می خواهید شوهرتان را اسیر کنید از ابراز احساسات غافل نشوید؛ البته نه تنها با رفتارها و گفتار کلیشه ای.

۶- یکی از اشتباهات بزرگ زنان این است که فکر می کنند هر چه سر به زیرتر باشند جذاب ترند، همیشه مهربان و با گذشت نباشید، انعطاف پذیر باشید.

۷- مردان معمولا نیاز خود به نوازش و توجه را بر زبان نمی آورند.

۸- مردان بیشتر از آنکه به جا، مکان یا غذا بهاء بدهند، به مسائل جنسی اهمیت می دهند. بنابراین ریشه مشکلات خانوادگی را باید در خلوتگاه آنها یافت.

۹- مردان دوست دارند بیش از همسر خود درآمد داشته باشند زیرا به آنها احساس قدرت و امنیت می دهد.

۱۰- مرد ها دوست دارند تا جایی که ممکن است وسایل راحتی فکر و جسم آنها در خانه فراهم باشد.

۱۱- مردان ترجیح می دهند درمورد احساساتشان غیر مستقیم صحبت کنند. هیچ مردی از زن خود فقط نوازش طلب نمی کند، اما شما اگر واقعاً زندگی و همسر خود را دوست دارید حتما این کار را انجام دهید. غرور برای مردان اهمیت زیادی دارد و به هر طریقی اگر غرور او را بشکنید، او را از دست خواهید داد.

۱۲- مردها دوست ندارند که زن ها آنان را سرزنش کنند و راه درست را به آنان نشان دهند. به زن اندرز دهنده نیاز ندارند. گاه زن‌ها اشتباهات مردها را به آن‌ها گوشزد می‌کنند. این کار به خصوص اگر در مقابل دیگران انجام شود فاجعه است.

۱۳- اگرچه مردان سعی می کنند در بسیاری از فعالیت های خانواده مشارکت کنند. اما همه آنها نیاز دارند، زمانی مخصوص خود داشته باشند، به مردها فرصت بدهید، به مردها آزادی عمل بدهید، بگذارید به آنچه دوست دارند، دست پیدا کنند آنها را تشویق کنید مسافرت بروند و تفریح کنند، با دوستان خود باشند و یادی از دوران مجردی و کودکی خود کنند.

۱۴- هیچگاه همسر خود را با مردان دیگر مقایسه نکنید، او را سرزنش نکنید یا نقاط ضعف و منفی همسرتان را مدام به رخ او نکشید، تنها او را سلطان قلب خود بدانید و این را هم باور داشته باشید.

پانزده حدیث در مورد ثواب بسیار زیاد ازدواج موقت و تاکید ائمه(ع)

1. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس یک بار در زندگی خود متعه کند، درجه اش به مانند درجة حسن مجتبی علیه السلام خواهد بود و هر کس دوبار متعه کند، درجه اش به مانند حسین سید الشهداء‌علیه السلام خواهد بود و هر کس سه بار این کار را انجام دهد، به درجة علی مرتضی علیه السلام نائل می آید و هر کس چهار بار متعه بگیرد، درجه اش همانند من خواهد بود.لئالی الاخبار ج 3 ص 243 

2.صالح بن عقبه از پدرش نقل می‌کند :به امام صادق علیه السلام گفتم: آیا متعه ثواب هم دارد؟ فرمودند : «‌اگر شخصی متعه کننده با این کار، ‌رضایت خداوند و مخالفت با منکران این کار را خواسته باشد، خداوند برای هر کلمه ای که با متعه صحبت می کند،‌ یک حسنه برایش می نویسد و با هر بار که دست خود را به سویش دراز می کند، یک حسنه برایش ثبت می شود و هنگامی که نزدیکش می شود، خداوند یک گناه از او پاک می‌گرداند و در هنگام غسل،خداوند به اندازة آبی که از موهایش می گذرد ، گناه او را پاک می کند» پرسید : به اندازة موهایش؟‌فرمودند« آری به اندازه موهایش» وسائل ج 14/ لئالی ج3/من لا یحضر ج 3 .

3. از امام صادق علیه السلام سئوال شد آیا رسول خدا متعه کرد؟ فرمودند: آری. 

4.  پیامبر اعظم (ص)فرمودند:هر که یک بار متعه کند، ایمن شود از خشم خدای تعالی و هر که دو بار متعه کند ،با نیکوکاران محشور شود و هر که سه بار متعه کند، در درجه روضه جنان با من خواهد بود.

5. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کسی که ازدواج موقت کند و بعد غسل کند، از هر قطره‌ای که از آب غسل می‌چکد، خداوند هفتاد ملک را خلق می‌نماید که تا روز قیامت برای او طلب آمرزش و بخشش نمایند و تا روز قیامت بر کسی که از این عمل دوری کند لعنت می‌فرستند. وسائل الشیعه ج 14 ص 444-447

6. امام صادق علیه السلام فرمود: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله به معراج رفت، فرمود: جبرئیل نزد من آمده و گفت: ای محمد(ص) خداوند تبارک و تعالی می فرماید: من گناهان زنانی که از امت تو متعه شوند را بخشیدم. رسائل ج 14/ لئالی ج 3 / من لا یحضر ج 3. 

7. در خلاصه الاخبار از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که یک روز به یارانش فرمود: «‌برادرم جبرئیل ، از پروردگارم برایم هدیه‌ای آورد که خداوند به هیچ یک از پیامبران پیش از من هدیه نکرده بود و آن متعه است.  لئالی ج 3 ص 243

8.پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: دو نفری که ازدواج موقت می نمایند هنگامی که با هم صحبت می کنند، کلام آن ها تسبیح خداوند است و هنگامی که دست همدیگر را گرفتند، گناهانشان از میان انگشتانشان فرومی ریزد. هنگامی که یکی از آنان دیگری را می‌بوسد، خداوند برای هر بوسه، ثواب یک حج و عمره را می دهد و هنگامی که ازهم جدا می‌شوند خداوند برای هر دوی آنان به هر لذت و شهوتی که برده اند، حسنه ای به بزرگی کوههای بسیار بلند در نامه عملشان  می نویسد و هنگامی که بلند شده و غسل کردند، خداوند گناهان آنان را می بخشد و آبی بر مویی از موهایشان مرور نمی کند، مگر اینکه خداوند برای هریک از آن ها ده ثواب نوشته و ده گناه محو کرده و ده درجه بالا می برد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: و برای هر کسی که پیوند بین آنها را ایجاد کرده باشد همین ثواب‌ها خواهد بود. و در ادامه فرمودند یک درهم (خرج برای) متعه ،از هزار درهمی که درراه خدا خرج شود برتراست به خدا سوگند که متعه برتر است و آن چیزی است که قرآن دربارة آن سخن گفته و سنت بر آن جاری شده است. لئالی الاخبار ج 1 ص 244 .

9. در روایت است که : مؤمن، کامل نمی شود تا این که متعه انجام دهد.من لا یحضر ج 3 / وسائل ج 14.

10. هشام بن سالم از امام جعفر صادق علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: مستحب است که مرد متعه کند و برای مردان شما دوست ندارم که از دنیا بروند بدون اینکه حتی یک بار متعه کرده باشند. وسائل ج 14 باب 2 حدیث 7

11. بکر بن حمد می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد متعه سؤال کردم، فرمود: من دوست ندارم مرد مسلمانی را که از دنیا خارج شود و یکی از سنت های پیامبر(ص) را انجام ندهد. من لا یحضر ج3 .

12. ابو بصیر می‌گوید بر امام جعفر صادق علیه السلام وارد شدم .او به من فرمود:‌ای ابومحمد! آیا از هنگامی که از نزد خانواده ات خارج شده ای متعه کرده ای گفتم: نه فرمودند: چرا؟ گفتم: به اندازه کافی توانایی مالی ندارم.

حضرت دستور دادند یک دینار به من بدهند و فرمودند: تو را قسم می دهم که به خانه نروی مگر آن که این کار را انجام دهی. وسائل ج 14 باب 2 حدیث 14.

13. اسماعیل بن فضل هاشمی نقل می کند که امام صادق علیه السلام به من فرمودند : آیا از هنگامی که از نزد خانواده ات خارج شده ای متعه کرده ای ؟ گفتم: چون مشاغل زیادی دارم خداوند مرا از آن بی نیاز کرده است.

حضرت فرمودند: حتی اگر بی نیاز باشی من دوست دارم که سنت پیامبر صلی الله علیه و آله را احیا نمایی. وسائل ج 14 باب 2 حدیث 13

14. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:هرکس یکبار متعه کند، یک سوم او از آتش جهنم آزاد می شود وهر کس دو بار متعه کند، دو سوم او از آتش جهنم آزادمی شود وهرکس سه بارمتعه کند، تمام بدن او از آتش جهنم آزاد می شود.

15. از سلمان فارسی و مقداد و عماریاسر رضوان الله علیهم اجمعین مرویست رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هرگاه مردی با متعه خود بنشیند، فرشته ای بر ایشان نازل می شود وایشان را پاسبانی میکند تا اینکه ازآن مجلس

برخیزند وحق تعالی به فرشتگان میگوید: نظر کنید به این دو بنده من وگواه باشید که من آمرزیدم ایشان را ،پس امیر المومنین علیه السلام برخواست وگفت:یارسول الله! چیست جزای کسی که در این باب سعی کند؟(یعنی واسطه

شود) فرمود: برای اوست ثواب مرد متعه کننده و زن متعه شونده،یا علی!متمتع و متمتعه از غسل فارغ شوند ،به هر قطره که آب از بدن آنها ساقط می شود ،حقتعالی ملک وفرشته ای بیافریند که تسبیح و تقدیس خدای سبحان کنند و ثواب آن از برای آ ن دو نفر غسل کننده باشد.

یا علی! هر که این سنت را سهل گیرد و آنرا احیا نکند، او از امت من واز شیعه تو نمی باشد ومن از او بیزارم.

امام صادق(ع):هر کس ازدواج موقت را حلال نداند از من نیست.

امام صادق(ع):هیچ کس ازدواج موقت نمی کند،مگر آنکه از هر قطره ای از آب غسلش که از او فرو می ریزد،خداوند هفتاد ملک را خلق می نماید که تا روز قیامت برای او طلب آمرزش می نمایند و بر کسی که از این عمل دوری کند،لعنت می فرستند.

امام صادق(ع):هر آینه دوست ندارم که مرد مسلمانی از دنیا برود و سنتی از سنت های رسول خدا مانده باشد که او به جای نیاورده باشد.همانا دوست دارم که مرد از دنیا نرود مگر انکه ازدواج موقت کرده باشد ولو یک مرتبه.

امام علی(ع):اگر عمر ازدواج موقت را حرام نمی کرد،هیچ کس زنا نمی کرد مگر شقی و پست.

امام صادق(ع):همانا خداوند بر شیعیان ما نوشیدن هر شراب مست کننده ای را حرام کرد و به جای آن ازدواج موقت را قرار داده است.

امام صادق(ع):کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد و همچنین ازدواج موقت را حلال نداند-آن را با فحشا یکی بداند-از ما نیست.

امام صادق(ع):از دار فانی خارج نشو تا این که با این عمل و رفتارت ازدواج موقت را زنده کنی.

امام باقر(ع):خداوند در قرآن و بر زبان پیامبرش آن را حلال کرده است،پس تا روز قیامت حلال است.

درجه ایمان هیچ مؤمنی کامل نمی شود،مگر آنکه متعه(ازدواج موقت)انجام داده باشد.

۱- صیغه نمودن برای جلوگیری از گناه در جوانان:من جوانی هستم ۱۷ ساله که نیروی شهوتم بسیار زیاد است و مرا به گناه انداخته است.حال از شما بزرگ مرد سوال داشتم که آیا صیغه ی زنی برای خودم مفید است؟چنانچه از عوامل تحریک (نظیر فیلمها و مجلات و کتابها و نشریات فاسد و دوستان ناباب و مجالس آلوده و حتی غذا و مناظر محرک) اجتناب ورزید و هر روز به صورت مرتب مقداری ورزش کنید، و خود را به خدا بسپارید ان شاء الله موفق به کنترل خود خواهید شد.

۲- چگونگی طلاق در عقد موقت:زنی را که ازشرایط واحکام متعه خبر نداشت مردی او رابوسیله صیغه متعه برای مدت پنجاه سال همسر خودنموده البته بارضایت خود این زن وبعدامعلوم شده که کلکی درکاراست اومی خواهد باین وسیله اموال زن را تصاحب کند.حالا آن زن ازاین پیش آمدخیلی ناراحت است ومی خواهد ازآن مرد رهایی یابد این چگونه ممکن است لطفاهرچه زودتر حل این معضله را مرقوم بفرمائید؟عقد موقت طولانی مدت حکم عقد دائم را دارد . و اگر زن بخواهد از او جدا شود باید او را راضی کند که طلاقش دهد.
۳- ازدواج موقت با کفار:آیا می توان با زنانی که غیر اهل کتاب هستند بدون خواندن عقد موقت جماع کرد؟ چون منکر خداوند هستند و اصلا دینی ندارندآیا این امر ممکن است؟جایز نیست.
۴- خواندن صیغه عقد بصورت غیر حضوری: با توجه به پیشرفت علوم و ضرورت پاسخگوئی به برخی ابهامات، استفتای زیر نیاز به تفکر و بررسی کامل دارد و استدعا دارم با در نظر گرفتن همه شرایط پاسخ داده شود: همانطور که می دانیم می توان خطبه عقد دائم را غیر حضوری خواند یعنی مثلا پسر در خارج است تلفنی دختری را برایش عقد می کنند. ۱) آیا شرایط فوق برای صیغه یا خواندن صیغه محرمیت هم جایز است؟(تلفنی یا اینترنتی(چت)) ۲) همانگونه که می دانیم در صیغه خواندن خطبه به زبان فارسی هم جایز است.آیا دو نفر میتوانند تلفنی یا اینترنتی صیغه شوند؟ ۳) با توجه به اینکه عرف جامعه صیغه را نمی پذیرد آیا ضرورت دارد برای صیغه نفر سومی هم شاهد باشد؟ ۴)آیا می توانند پسر و دختری تلفنی یا اینترنتی فقط برای صحبت کردن محرم یکدیگر شوندو تضمین کنند یکدیگر را ندیده یا تماس بدنی نداشته باشند؟ آیا در اینصورت هم رضایت پدر شرط است؟ با تشکر:صیغه عقد ازدواج (دائم یا موقت) باید حضوری باشد و نیاز به شاهد ندارد و در هر حال برای ازدواج با دختر، اذن پدر لازم است.
۵- متعه کردن زنی که کارش زنا است: متعه کردن با زن بازاری که کارش زنا کردن است چه حکمی دارد؟اشکال دارد، مگر اینکه توبه کند.

۶- نحوه طلاق در عقد موقت: آیا برای عقد موقت هم لازم است صیغه طلاق خواند شود یا همین قدر که مرد مدت را ببخشد کافی است؟همینکه مدت را ببخشد کفایت می کند و صیغه طلاق اثری ندارد.

۷- ازدواج موقت با زن غیر مسلمان:آیا افرادی که برای مدتی به کشورهای غربی بصورت مجرد عزیمت میکنند میتوانند با زنهای غیر مسلمان مجامعت نمایند.؟ ازدواج دائم یا موقت با زنان اهل کتاب جایز است . ولی خالی از کراهت نیست
۸- ازدواج مرد شیعه با اهل کتاب: آیا ازدواج مرد شیعه با دختر یهودى و نصرانى و ارمنى و سایر اهل کتاب جایز است؟ازدواج دائم یا موقت با زنان اهل کتاب جایز است . ولی خالی از کراهت نیست
۹- نفی ولد در صورت مواقعه:شخصى زن جوانى را متعه کرده وبا اقرار خود مواقعه نیزانجام شده و زن مزبور پس از آن، وضع حمل کرده و طفل را به مرد متمتّع نسبت مى دهد ولى مرد منکر الحاق ولد به خود مى باشد آیا قسم به نفى ولد از طرف مرد در این صورت مشروعیّت دارد؟چنانچه مرد اقرار به مواقعه دارد ولد به او ملحق است و با قسم از او نفى نمى شود
۱۰- متعه کردن ذمی توسط مرد متأهل: آیا مرد مسلمانى که همسر مسلمان دارد مى تواند زن ذمّى رابه عقد موقّت خود درآورد؟متعه ذمّى بر مسلمان بدون اجازه همسر مسلمانش کراهت دارد.
۱۱- متعه اهل کتاب و کافر: آیا متعه اهل کتاب و کافر جایز است؟متعه اهل کتاب جایز است.
۱۲- نحوه متعه زنان اهل کتاب:در صورت جایز بودن متعه اهل کتاب در کشورهاى غربى آیا باید صیغه عقد به زبان عربى خوانده شود یا همان توافق بین ۲ نفر بر سر زمان و مهریّه (در قالب هدیه) کفایت مى کند ؟در صورتى که آشنا به عربى نباشد به هر زبانى جایز است ولى باید به آنها تفهیم گردد که عقد ازدواج در اسلام دو نوع است که یک نوع آن عقد موقّت است که در برابر آن هدیه اى پرداخت مى شود.
۱۳- بخشش باقیمانده مدت عقد موقّت توسط حاکم شرع: این جانب به مدّت ده سال به عقد موقّت مردى درآمدم این آقا مدّت سه سال است که رفته و من هیچ خبرى از او ندارم به دادگاه مدنى هم مراجعه کردم ولى هیچ نتیجه اى نگرفتم. خواهشمندم که مرا آزاد کنید زیرا من شرایط ازدواج موقّت را نمى دانستم و کسى را هم ندارم و کارى هم ندارم که زندگیم را اداره کنم؟هرگاه به تشخیص حاکم شرع، شما در عسر و حرج شدید باشید و راه حل نداشته باشید و دسترسى به شوهرتان نیز نباشد، مى تواند باقیمانده مدّت را به شما ببخشد سپس عدّه نگهدارید و بعد شوهر کنید.
۱۴- خواستگاری بدون اطلاع ولی: کسى که قصد ازدواج موقّت دارد آیا مى تواند بدون اطّلاع ولىّ دختر از او خواستگارى کند؟ در دو صورت باکره بودن و بیوه بودن زن، حکم آن را بیان فرمایید.
خواستگارى در هر صورت مانعى ندارد، ولى جارى کردن صیغه عقد بدون اذن ولى در باکره اشکال دارد امّا در بیوه رضایت طرفین براى اجراى صیغه عقد کافى است.
۱۵- بخشیدن مدت عقد موقّت هنگام عصبانیت: زوج در حال عصبانیّت و ناراحتى و اختلاف با زوجه موقّت خود، ابراى مدّت و زمان عقد مى نماید ولى بلافاصله نادم و پشیمان مى گردد آیا زوجه با این ابرا مى تواند با دیگرى ازدواج نماید و یا ابرا صحیح نیست و زوجیّت باقى است؟اگر در حال عصبانیّت عقل و شعور خود را از دست داده ابراى مدّت صحیح نبوده امّا اگر این کار را از روى شعور و عقل کرده هرچند عصبانى بوده ابرا صحیح بوده است.

۱۶- عقد موقتی که بدون اذن پدر جاری شده: دخترى با مردى برخورد و تماس داشته است، مثلا در یک مکان با یکدیگر کار مى کرده اند و یا تحصیل مى نموده اند، آن مرد این دختر را جهت محرمیّت و عدم وقوع در گناه، بدون اذن پدرش به عقد موقّت خود درآورده هر چند به صرف محرمیّت اکتفا نشده و تقبیل و لمس انجام داده اند با توجّه به این مقدّمه به دو سؤال زیر پاسخ دهید: الف) آیا این دو گناهکارند و مرتکب معصیت گردیده اند؟ ب) آیا مادر دختر به این مرد محرم شده است؟الف) چنین عقدى خالى از اشکال نیست و به صورت نامحرم با یکدیگر رفتار کنند و براى رعایت احتیاط مرد باقیمانده مدّت را ببخشد. 
ب) در مورد مادر هم باید احتیاط کند.

۱۷- شرط عدم نزدیکی و لمس در ازدواج موقت: ایا در عقد موقت میتوان شرط کرد که اموری انجام نشود مثلا نزدیکی یا لمس یا بوسه یا حتا نگاه؟ وصرفا محرمیت باشد؟لطفا محدوده این شرایط را بفرمایید که تا کجا خلاف مقتضای عقد است؟هیچ کدام از آنها مانعی ندارد.

۱۸- حکم عقد موقت در صورت ترک نزدیکی:اگرمردی درعقد موقت(۲۰ساله) بیش ازچهارماه نزدیکی با متعه خودراترک کند عقد باطل می شود وآیازن می تواند صیغه عقدراباطل وبعد ازمدت عده ازدواج کند؟عقد با این عمل باطل نمی شودمگر اینکه زن در عسر وحرج شدید باشد و مرد حاضر نباشد باقیمانده مدت را ببخشد در این صورت می تواند نزد فرد عالمی برود تا باقیمانده مدت رابعنوان ولایت از طرف شوهر به او ببخشد و بعد از نگهداری عدّه میتواند شوهر کند.

۱۹- شرط عدم نزدیکی در عقد موقت:در صورتی که در ضمن عقد نکاح شرط عدم نزدیکی شود آیا این شرط باطل است یا خیر ؟ در صورت باطل بودن آیا مبطل نیز میباشد ؟در نکاح دائم این شرط اشکال دارد ولی در نکاح موقت اشکال ندارد و در هر حال مبطل نیست.

۲۰- اختلاف زن و شوهر در نوع عقد ازدواج:در اختلاف بین عقد موقّت و دائم حکم چیست؟ در صورت امکان دلایل آن را ذکر فرمایید: ما در مسأله اختلاف در عقد دائم و موقّت، به سراغ الفاظ نمى رویم، و معتقدیم تفاوت این دو عقد از قبیل اقلّ و اکثر است. قدر متیقّن که اقل است را مى گیریم، و اکثر را رها مى کنیم; مگر این که دلیلى بر آن اقامه شود. و مسأله انقلاب عقد موقّت به دائم را در فرض ترک ذکر مدّت قبول نداریم، و قانون «العقود تابعة للقصود» را همه جا حاکم مى دانیم.
۲۱- اختلاف زوجین بر دائم یا منقطع بودن عقد:در صورت اختلاف بین زوجین در دائم یا منقطع بودن عقد نکاح، قول کدام یک مقدّم است؟قول مدّعى عقد موقّت مقدّم است; ولى احتیاط آن است که در پایان مدّت، صیغه طلاق نیز جارى گردد.

۲۲- عدم جواز ازدواج موقت با زن فاحشه: آیا از نظر آیت الله مکارم شیرازی، حرام بودن ازدواج موقت با زن فاحشه بنابر احتیاط مستحب است یا احتیاط واجب؟بنا بر احتیاط واجب است.

۲۳- اذن برادر در ازدواج موقت:اگر شخصى با زن بى شوهرى ازدواج موقّت کند و این زن به برادرش اطّلاع ندهد، آیا این کار خیانت به برادر محسوب مى شود؟ در صورتى که برادر با این ازدواج مخالف باشد و زن شرایط ازدواج موقّت را داشته باشد آیا این ازدواج جایز است؟اجازه برادر معتبر نیست و اطّلاع ندادن به او خیانت محسوب نمى شود ولى مشورت با او مناسب است.

۲۴- تحقیق در مورد عده زن متعه: مردى زنى را به عقد موقّت خود در مى آورد در بین مباشرت با آن زن شک مى کند که آیا او از زنانى است که زیاد صیغه مى شود وعدّه نگه نمى دارد یا نه، آیا تحقیق واجب است؟سؤال و تحقیق از زن واجب نیست.

۲۵- نحوه متعه زنان اهل کتاب:در صورت جایز بودن متعه اهل کتاب در کشورهاى غربى آیا باید صیغه عقد به زبان عربى خوانده شود یا همان توافق بین ۲ نفر بر سر زمان و مهریّه (در قالب هدیه) کفایت مى کند ؟در صورتى که آشنا به عربى نباشد به هر زبانى جایز است ولى باید به آنها تفهیم گردد که عقد ازدواج در اسلام دو نوع است که یک نوع آن عقد موقّت است که در برابر آن هدیه اى پرداخت مى شود.
۲۶- نحوه جدایی در عقد موقت ۹۹ ساله:با زنی صیغه ۹۹ ساله بسته ایم، نزدیک ۲سال است هیچ روابطی نداریم، آیا صیغه باطل است یا باید آن را باطل نمود؟ زن میتواند بدون باطل کردن صیغه، ازدواج کند؟صیغه ۹۹ ساله در حکم عقد دایم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستید.

۲۷- بخشیدن مدت عقد موقت به وسیله تلفن یا پیامک:اگر کسی از پشت تلفن یا به وسیله ی پیامک (اس ام اس) مدت باقی مانده از صیغه ی موقت را ببخشد این ببخشش صحیح است؟مانعی ندارد.

۲۸- مهریه غیر متعارف در عقد موقت:بین دختر و پسر به قصد ازدواج و با اطلاع خانواده صیغه محرمیت خوانده می شود به مدت ۱۴ روز که پس از ۱۴ روز عقد دائم انجام گیرد البته مهریه صیغه موقت را همان تعداد مهریه ای که برای عقد دائم تعیین کردند می گذارند۱۰۰۰ سکه اما بنا به دلایلی پس از ۱۴ روز عقد دائم صورت نمی گیرد و قضیه کاملا منتفی می شو د آیا مهریه تعیین شده بر گردن پسر هست و باید پرداخت کند ؟پرداختن این مهریه واجب نیست تنها به اندازه مهرالمثل اینگونه موارد مدیون است.

۲۹- انجام عقد موقت در عدّه: ۱ـ آیا زنی که در عده است می تواند به عقد موقت شخص دیگری درآید؟
۲ـ آیا اگر این کار انجام شود حرمت ابدی برای دو نفر که نادانسته این کار را کرده اند ایجاد میشود؟۱ـ خیر این کار جایز نیست. ۲ـ اگر در عده عقد کرده اند و دخول انجام شده بر یکدیگر حرام ابدی هستند.

۳۰- ازدواج موقت با اهل کتابکآیا ازدواج موقت با زنان اهل کتاب جایز است؟ و چه دین هایی اهل کتاب شمرده می شوند؟ 
آیا ازدواج موقت با زنان زرتشتی جایز است؟
آیا ازدواج موقت به مدت طولانی، مثلا دو یا سه سال جایز است؟ـ ازدواج موقت با زنان اهل کتاب (یهودی و مسیحی) اشکال ندارد.ـ جایز نیست.-اشکال ندارد.

۳۱- عقد دختری که به واسطه حرام بکارتش زائل شده: آیا عقد دختری که بواسطه حرام بکارتش را از دست داده باشد بدون اجازه ولی جایز است ؟ عقد موقت چطور؟جائز نیست.

۳۲- اختلاف زوجین بر دائم یا موقت بودن عقد: اگر زن و مردی در

/ 0 نظر / 17 بازدید